Torbeşler Makedonya'da Debre kasabası ve köyleri ile Mavrova,Debre,Kırçova üçgeninde yer alan REKA bölgesinde halkın %80'ini oluştururlar.İki önemli yerleşim yeri ise ROSTUŞE ve MERKEZ JUPA'dır.
19. yüzyılda Balkanlar'da ulus devletler ortaya çıkmaya başlayınca Müslüman halka Slavlık şuuru aşılamak amacıyla Müslüman Slavlar veya Müslümanlaştırılmış Güney Sırbistan kavramları ortaya atılmıştır.
Yugoslavya zamanında Müslümanlar için Müslümanlaştırılmış Makedonlar(İslami Zirani Makedonsi),Makedon Müslümanlar(Makedonsi Müslümani),Muhammed'e İnanan Makedonlar(Makedonsi Muhammedani) ve İslam'a Mensup Makedonlar gibi kavramlar ortalıkta dolaşmaya başlamıştır.Amaç ise Müslüman halka Slavlık ruhu aşılamaktı.
2002 nüfus sayımlarına göre Makedonya nüfusu 2 milyon civarındadır.
%64.8 Ortodoks Makedon
%33.3 Müslüman
% 1.9 diğer inanç mensuplarından oluşmaktadır.
Vardar Makedonyası,Kosova,Arnavutluk,Yunanistan ve Bulgaristan gibi ülkelerde Müslüman bir topluluk yaşamaktadır.Bu topluluk yaşadığı ülkeye göre Goralı,Torbeş,Pomak gibi farklı adlarla anılmaktadırlar.
Makedonya Torbeşleri,Kosovalı Goralıları,Yunanistan ve Bulgaristan'da bulunan Pomakları kendilerinin ayrılmaz bir parçası olarak görürler.
Bütün bu propagandalara rağmen bizzat CANOSKİ'nin ifade ettiği gibi Makedonya'daki Torbeşlerin en az %70'i kendilerini dillerini unutmuş Türkler olarak gördüklerini,Makedonya bağımsızlığını kazandıktan sonra da çocuklarının Türkçe eğitim almasına büyük bir özen gösterdiklerini belirtir.
1990'lı yıllarda Türkçe için büyük mücadele vermişlerdir.Torbeşler Makedonca konuştukları için nüfus sayımlarında ayrı bir Torbeş katagorisi bulunmadığından kendilerini Türk,Arnavut ve benzeri gruplara mensup olarak beyan etmek zorunda kalmışlardır.
Torbeşlerin önemli bir kısmı kendilerini Türk,dinlerini ise İslam olarak tanımlamaktadırlar.Diğer yandan bazıları kendilerini Müslüman Türk olarak tanımlarken bir kesim de kendini Müslüman Arnavut olarak görmektedir.
Makedon tarihçiler dil unsuruna dayanarak Torbeşlerin Osmanlı döneminde Müslümanlaştırılan Hristiyan olduklarını savunurken,Türk araştırmacılar ise genellikle din faktörünü öne çıkararak Torbeşlerin dillerini kaybetmiş Türkler olduklarını söylerler.Çünkü Türkler ele geçirdikleri ülkelerin insanlarına din,kültür ve dil konusunda hiç bir zaman baskı yapmamışlardır.
Ancak Torbeşlerin ezici çoğunluğunun bütün baskılara rağmen kendilerini Türk olarak tanımladıkları söylenebilir.
Müslüman Makedonlar Birliği'nin başına 1997 yılında Limanovski ölünce Kosovalı bir Goralı olan İsmail Boyda geçmiştir.
İstanbul'da Gostivarlılar Derneği'nde ağırlanan İsmail Boyda buradaki Türklere kendilerini Makedon yazdırmaları halinde Makedonya pasaportu alabilecekleri teklifini götürmüştür.
2014'te merkezi İzmir-Çiğli'de bulunan Ege Makedonya Göçmenleri Kültür ve Dayanışma Derneği'nin Karşıyaka'daki şube açılışına katılan İsmail Boyda,Makedonya nüfusunu arttırmak için uzun yıllar Türkiye'de yaşayan Makedonya göçmeni Türklere Torbeşlik propagandası yapmaktadır.Hatta Dünya Makedon Kongresi'nde alınan bir karara göre kaybedilen mülklerin geri kazanılması da gündemdedir.
Makedon hükümeti'de Torbeşleri artık din değiştirmek zorunda kalan , Makedonya'nın ayrılmaz bir parçası görmektedir.Makedonya,Torbeşleri Türklerden ve Arnavutlardan
uzak tutmaya Türkçe ve Türk Okulu isteklerini engellemeye çalışmaktadır.
Bunun üzerine Üsküp güneyinde bulunan Jupa ve Kaliçani bölgelerinde 1992-1993 yıllarında gösteriler yapılıp dersler boykot edilmiş,öğrencilerin bir kısmı, Kocacık'ta bulunan Türk Okuluna,diğerleri de Üsküp'teki Türk Okuluna taşımalı olarak gitmişlerdir.